72 uur watervasten en waarom?

Terwijl ik dit typ heb ik nog een kleine zes uur te gaan en mag ik weer eten, ter afronding van mijn 72 uur vasten. Sinds woensdag 19.00 uur slechts water, thee en koffie. Ik heb de afgelopen dagen eigenlijk vrij moeiteloos doorstaan. Ja, waarom doe je dat, drie dagen geen voedsel innemen en alleen maar drinken?

Het antwoord is simpel. Ik geef mezelf de kans om gezond een mooie hoge leeftijd te halen.

Sinds twee jaar doe ik aan “intermittent fasting”, waarbij het doel is op gewicht te blijven en niet teveel vet op te bouwen. Er zijn verschillende varianten van “intermittent fasting”. Ik heb gekozen voor een schema van meestal 16-8 en soms 18-6. Dat is een eetschema, waarbij je jezelf tot twee maaltijden beperkt en tussentijds een snack kunt nuttigen. In feite sla je het ontbijt over en neem je de eerste maaltijd rond het middaguur, soms een snack tussendoor en dan een lekker diner rond een uur of zes. Dus een “eet-window” van acht uur of zes uur. Het gaat er niet om wat je eet, maar wanneer je eet. Een groot voordeel van deze manier van voeding tot je nemen is dat je niet bijzonder hoeft op te letten wat je eet en het is in een normale dagbesteding goed te doen. En dat vind ik wel zo prettig. Dus geen “calorieën tellen” maar gewoon op de klok kijken. Het werkt, de overtollige kilo’s blijven weg.

Nu het 72 uur watervasten, dat is toch echt iets anders dan “intermittent fasten”. Drie dagen alleen maar water is niet zozeer gericht op afvallen – wat je overigens wel doet – maar veel meer op een grondige “voorjaarsschoonmaak”. In onze moderne wereld zijn we in staat om continu voedsel tot ons te nemen en is de “voorraadkast” vaak zeer goed gevuld. Met diëten en bijvoorbeeld “intermittent fasting” worden er wel voorraden aangesproken, maar wordt “de kast” niet structureel leeggemaakt.

En dat doe je juist wel met drie dagen lang alleen maar water, koffie en thee drinken. Het lichaam gaat gewoon over op vetverbranding en ruimt alle overtollige en beschadigde cellen op. Met een chique woord “autofagie”. Auto = zelf en fagie = verteren. Letterlijk betekent het: jezelf verteren. Dat klinkt niet best, zou je zeggen. Maar autofagie is juist een beschermende reactie die je lichaam inzet om cellen te laten overleven in tijden van weinig voedsel. Dat proces begint zo’n beetje rond 24 uur niet eten en neemt dan exponentieel toe. Hierbij worden oude cellen en verkeerd gevouwen eiwitten afgebroken, gerecycled en gerepareerd. Ook worden ziekteverwekkers of vreemde stoffen die de cel zijn binnengedrongen onschadelijk gemaakt. Je vernieuwt en verbetert je hele cel-systeem, zelfs je stamcellen worden vernieuwd. Het immuunsysteem krijgt een flinke boost, insuline resistentie wordt afgebouwd, groeihormoon wordt zeer sterk aangemaakt. Wat mij betreft een “goede deal” voor drie dagen afzien.

Zoals gezegd, mij gaat het om preventie. Het vasten helpt in het voorkomen van chronische ziekten als diabetes, Parkinson, Alzheimer, vormen van kanker en hartproblemen. Er zijn veel informatieve filmpjes op YouTube te vinden die de voordelen goed tonen. En uiteindelijk was het helemaal niet zo zwaar. Ik had juist de afgelopen dagen ervoor uitgekozen, omdat Madelon met een vriendin een paar dagen naar Parijs is. Voor jezelf alleen een maaltijd maken is al geen feest, vasten terwijl iemand anders een lekkere maaltijd nuttigt al helemaal niet.

Hoe het voelde? Het is vooral heel saai. Ik heb fysiek niet al te veel ondernomen, wel dagelijks goede wandelingen met de hond en werk in de tuin. Dat geeft afleiding en is goed te doen. In het begin had ik een sterk hongergevoel, dat vanaf de tweede dag duidelijk afnam. Je gaat gewoon over op je reserves en daar merk je niets van. Goed geslapen en soms een licht gevoel van duizeligheid. “That’s it”. Ik verheug me op een lekkere steak straks, met komkommer en geraspte wortel. Heerlijk!

Wichard Huigen

Like it? Share it!

3 gedachten over “72 uur watervasten en waarom?”

  1. Bijna 72 uur erop zitten, 2de en 3de dag (vandaag) viel me tegen. Maar al met al heb ik me er redelijk goed doorheen gefietst. Afleiding helpt wel

  2. Mooi dat je daarmee bezig bent Wichard. Zelf doe ik ook regelmatig aan intermittent fasten, maar watervasten kende ik nog niet. Als het zoveel goede uitwerkingen heeft, ga ik er zeker ook eens naar kijken om toe te passen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *