Ledigheid en de lente

“Ledigheid is des duivels oorkussen” is een bekend gezegde. Als je de betekenis opzoekt krijg je deze uitleg:

Ledigheid is des duivels oorkussen betekent iets als “met luie mensen loopt het niet goed af”. Ledigheid is een oud woord voor “luiheid” en oorkussen is een verouderd woord voor “hoofdkussen”. De uitdrukking is aan het verouderen; meestal wordt ze als vermaning gebruikt tegenover iemand die niets uitvoert.

Volgens de Deense filosoof Kierkegaard is ledigheid helemaal geen duivels oorkussen, integendeel het is gewoonweg een goddelijk leven zolang men zich niet verveelt.

Hmmm….ik ben al geruime tijd gestopt met werken, verveel me eigenlijk nooit, maar moet wel eerlijk bekennen dat die gevaarlijke luiheid er wel insluipt. Was ik in de eerste maanden van mijn vrijwillige werkloosheid nog elke dag aan het sporten, nu sla ik toch vaak een dag en soms meerdere dagen over…het heilige moeten is eruit. Gisteren volgde ik een webinar van de Saxo Bank over beleggen. Een deel van deze webinar ging over “behavioral finance”. De presentator belichtte fouten die beleggers maken als gevolg van emotie. Wanneer we onder druk komen, legt het rationele brein het af van het emotionele brein. Bijvoorbeeld in het geval wanneer de koersen ineens hard naar beneden gaan. Het is dan heel risicovol onder deze druk beleggingsbeslissingen te nemen. Onder druk krijgen we de bekende “vecht-vlucht-freeze”- reactie. Mensen verlaten dan makkelijk een vooraf stringent bepaalde strategie. Het omgekeerde van veel druk – het ontbreken daarvan – zou verveling in de hand werken. Ook dat is risicovol, omdat mensen dan investeringen doen die niet stroken met een vooraf bepaalde strategie. Dat kan in beide gevallen duur uitpakken.

Het heeft me aan het denken gezet en ik onderken dat ik wel heel weinig druk heb en dat is op zich heerlijk. De vraag is of dit wel goed is. Mensen presteren kennelijk optimaal bij toch een zekere mate van druk. Een druk die voor onze “bovenkamer” en ons lichaam het gezondst is. Hoe krijg je een optimale druk?

Het begint allemaal met “awareness”. In de spiegel kijken en onderkennen. En ja, hier wil ik iets mee. Om mijn geweten te sussen: de langzaam ingeslopen luiheid… ik geef de te lange winter maar even de schuld. Elke dag van dat grauwe weer, het lijkt er dit jaar op of de lente maar niet wil starten, waar blijft die heerlijke zon op de huid? Geen wonder dat je een beetje lui wordt. Toch?

Ik loop iedere dag minstens een uur, anderhalf uur met de hond in de Veluwse of Franse bossen en merk nog weinig van de reeds gestarte lente. Volgend weekend gaat de klok een uur vooruit en hebben we een uurtje korter slaap. Maakt mij natuurlijk helemaal niets uit.. maar toch. Ik onderken de ingeslopen luiheid en kom in actie. Vanaf vandaag. Ja, weer elke dag sporten en ik ga deze blog uitbreiden met een commerciĆ«le stap. “Affiliate” marketing voor Brand New Day.

Sinds 2010 ben ik tevreden klant van Brand New Day. Ik heb toen voor Brand New Day gekozen, nadat ik flink wat geld was kwijtgeraakt in een woekerpolis. Pensioencentjes die verdampten als gevolg van veel te hoge kosten en waarbij die centjes in de broekzak van de “woekerpoliscreatievelingen” verdwenen . Brand New Day heeft lage kosten en in tegenstelling tot de “”woekerpoliscollega’s” een eerlijke en transparante manier van communiceren. Ik kan hier dus volledig achter staan en door reclame te maken voor Brand New Day levert deze blog ook nog wat op. Jawel, win-win. Ik verwacht eens per maand een artikel of een deel van een artikel aan Brand New Day te wijden.

Laat de lente maar komen en einde ledigheid!

Wichard Huigen

Like it? Share it!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *