Aad Spronk: “net met pensioen en maar meteen een droom gerealiseerd”…

Een fijne, betrouwbare en altijd opgewekte collega. Zo heb ik Aad Spronk leren kennen in de laatste drie-en-een-half jaar van mijn werkzame leven in de energiesector. Aad is ruim een jaar na mij met pensioen gegaan op zesenzestig jarige leeftijd en heeft maar meteen een lang gekoesterde droom gerealiseerd. Weer een mooi voorbeeld dat de pensioentijd tegenwoordig echt iets anders is dan het verouderde beeld van “achter de geraniums zitten”…

Aad beschrijft in zijn verslag nauwkeurig de mooie plaatsen die hij met het schip passeert, op weg naar tussendoel vlakbij Bazel en weer terug. Hij neemt afscheid van de bemanning op eindpunt Oss, waar de retourlading wordt gelost.

Hieronder lees je een aantal fragmenten uit het door Aad geschreven reisverslag.

Varen met Koppelverband Sjouwer.
” In oktober 2022 kwam ik via een You Tube filmpje van Binnenvaartcruises erachter dat er
binnenvaartschepen zijn, die passagiers meenemen in binnen- en buitenland. Koppelverband
Sjouwer kwam hier o.a. in voor. Mijn droom was ooit een keer naar boven te varen op de Rijn en
dan in ieder geval langs de Loreley en het Binger Loch. Na wat zoeken, kwam ik achter de
contactgegevens van eigenaar, Folkert Jan Semplonius, van het koppelverband de Sjouwer. Contact
opgenomen en afgesproken, zodra ik met pensioen ben, om een keer mee te varen.

Op dinsdag 25 april 2023, kwam mijn droom uit. Na wat heen en weer geapp, werd de opstapplaats
bepaald en kon ik in ieder geval mee naar Mannheim, met 3000 ton steenkool aan boord. Ik moest
rond 13.30 uur aanwezig zijn op het Kanaleneiland in Utrecht en daar was de aflossing gepland en
kon ik opstappen bij Folkert Jan Semplonius, eigenaar en kapitein van de Sjouwer
.

De Sjouwer had in Amsterdam steenkool geladen, de helft van de capaciteit wat ze mee kunnen
nemen. Dit heeft te maken met te weinig vrachtaanbod en zodoende worden dan de ladingen
verdeeld over meerdere koppelverbanden.

Nadat ik foto’s had gemaakt van Keulen, kreeg ik de vraag van Folkert Jan om plaats te nemen in de
stoel om te gaan varen. Hij legde een aantal dingen uit om te kunnen varen en waar ik op moest
letten. Dus zo gezegd en gedaan. Varen is een kwestie van gevoel en de natuur speelt met je schip,
vertelde FolkertJan, dus je moet van te voren in schatten hoe een bocht loopt en hoe je deze het
beste kan nemen. Daarnaast is het belangrijk dat je afgaand verkeer niet hindert, zodat je niet te
dicht bij elkaar komt. Tevens moet je de boeien, zowel op zicht als op radar, en de ondieptes in de
gaten houden. Belangrijk is dat er 2 meter water onder het schip blijft zodat de straalbuizen
optimaal hun werk blijven doen. Ook moet je ervoor zorgen dat je minimale roer correcties uitvoert
want dat kost snelheid, dus uiteindelijk tijd en geld.

Het was een onvergetelijke reis aan boord van de Sjouwer en haar bemanning. Ik heb 7 dagen deel
uit mogen maken van het leven aan boord, samen met de bemanning. Sem, Reinier, Jesse, Jurre,
Jeroen en Edwin
. “

                                             Aad Spronk op de brug van vrachtschip “de Sjouwer”….inderdaad echt wel iets heel anders dan een gemiddelde Rijncruise…

Wichard Huigen

Like it? Share it!

1 gedachte over “Aad Spronk: “net met pensioen en maar meteen een droom gerealiseerd”…”

  1. Hans Engelhart

    Aad heeft mij vooraf al vol enthousiasme hierover verteld.
    Deze reis was echt een droom van hem en deze heeft hij voor 100% willen ervaren na zijn pensioen.
    Gek van de scheepvaart is Aad al lang. in zijn gerelde tochten langs het water heeft hij al heel veel foto’s gemaakt maar dit is de kers op de taart om er zelf deel van te mogen uitmaken.

    Geniet van je pensioen Aad!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *